lördag 2 oktober 2010

Äppelkaka

Mitt nya mantra, gilla hösten! Frisk luft, härliga färger och myskvällar med tända ljus. Jag försöker nu intala mig själv att jag kommer att överleva vintern, vad är det nu de säger -Varje årstid har sin charm!
Hur som helst så passar det utmärkt att göra en äppelkaka så här på höstkanten. Jag hittade ett supergott recept som jag gärna delar med mig av.

Knäckig Äppelkaka
ca 250g smör
3 dl strösocker + socker till äpplena
4 ½ dl vetemjöl
5-6 äpplen, skalade
kanel efter smak

Blanda smör, socker och mjöl till en boll. Lägg den i kylskåp ca 1 timme.
Tryck ut hälften av degen i botten på en ugnsäker form. Förgrädda ca 10-15 min (225 grader).
Skär äpplena i tunna skivor, strö ut dem ovanpå den förgräddade pajen. Sockra och strö över kanel. Garnera med resten av degen i remsor. Grädda i 225 grader, 30-35 minuter. Servera med glass.

God middag med vänner igår, Stefan bjöd på god fisksoppa.
Jag tog med äppelkakan till efterrätt.

Inga kommentarer: